روزه‌داری باعث سم‌زدایی بدن می‌شود

5 خرداد 1397
کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: افراد روزه‌دار با حذف یک وعده غذایی، سموم بدن آن‌ها به دلیل ذخیره مضر در طول سالیان عمر دفع می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر؛ مهندس محمدصادق موجی افزود: از آنجایی که ماه رمضان ماه خودسازی و اصلاح شیوه زندگی است انتظارمی‌رود این اصلاح شیوه به جنبه‌های بهداشتی زندگی هم تسری پیدا کند که ازجمله آن می‌توانیم به اصلاح الگوهای مصرف مواد غذایی اشاره‌کنیم که در آن تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی به‌عنوان 2 رکن اصلی مدنظر قرارمی‌گیرد.
وی تصریح کرد: در این صورت بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی که ارتباط مستقیم با عادات غذایی و نحوه تغذیه افراد دارد تا حدود زیادی کنترل خواهند شد.
مهندس محمدصادق موجی اضافه کرد: منظـور از الگوی غذایی منـاسب الگویی است که در آن مصرف مـواد قندی، تنقـلات شیـرین، چربی‌ها بخصوص چربی‌های جامد و حیوانی کاهش و مصرف کربوهیدرات‌های مرکب مثل غلات، حبوبات و همچنین انواع میوه و سبزی افزایش پیدا کند.
وی هدف از روزه‌داری را حذف یک وعده از رژیم غذایی دانست و عنوان داشت: در ماه مبارک رمضان افراد روزه‌دار یک وعده از غذای خود را حذف می‌کنند که با حذف این وعده از رژیم غذائی عملاً 30 درصد  از کل کالری دریافتی یا معادل 600-500 کالری به‌صورت روزانه حذف می‌شود.
مهندس محمدصادق موجی خاطرنشان کرد: این کاهش دریافت انرژی ابتدا موجب دفع سموم موجود در بدن می‌شود که این سموم به دلیل ذخیره چربی‌های مضر در طول سالیان عمر در بدن ذخیره‌شده‌اند و همچنین دستگاه گوارش فرصت می‌یابد یک ماه استراحت کرده و خود را بازسازی نماید؛ بنابراین نباید حذف این وعده غذایی را با افزایش مصرف غذا در وعده‌های افطار و سحر جبران کرد.
کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر در رابطه با رژیم غذایی در افطار گفت: در هنگام افطار قند خون در پایین ترین سطح خود قرارگرفته و می‌تواند یکی از علل اصلی سردردهای نزدیک افطار باشد که این مسئله بخصوص در سالمندان حایز اهمیت است چون کاهش قند خون و کم‌آبی بدن موجب کاهش سطح هوشیاری و بی حالی در سالمندان می‌شود که ممکن است باعث برهم خوردن تعادل و زمین خوردن در آن‌ها بشود بنابراین توصیه می‌شود در افطار از مواد غذایی استفاده شود که بتواند قند خون را به‌سرعت افزایش دهد و همچنین کمبود آب بدن را جبران کند.
وی عنوان داشت: به همین دلیل توصیه می‌شود شروع افطاری با مصرف خرما همراه شیر گرم یا آب ولرم باشد استفاده از شیرینی‌هایی از قبیل زولبیا و بامیه که متأسفانه در ماه رمضان به مقدار زیادی هم مصرف می‌شود اصلاً توصیه نمی‌شود هرچند که کاهش قند خون را که هنگام افطار عارض می‌شود جبران کند.

انتهای پیام/ ا.س- 3000
با کلیک بر روی لینک زیر اخبار دانشگاه را از کانال تلگرام دریافت کنید
https://telegram.me/bpumspublicrelation

کلمات کلیدی:
روزه‌داری     محمدصادق.موجی     فرهنگ.سلامت     مرکز.بهداشت.بوشهر        

تاریخ بروز رسانی:   5 خرداد 1397

تعداد بازدید:   ۲۵

چاپ خبر |فايل متن خبر | ارسال به دیگران

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >