درباره تغذیه بین افطار تا سحر چه می‌دانید؟

1 خرداد 1398
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: وعده شام باید حداقل 1 تا 2 ساعت با افطار فاصله داشته باشد و از غذاهایی مثل سوپ‌ها، آش‌های کم‌چرب، هلیم، خوراک لوبیا و عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان (ترجیحاً نان‌های سبوس‌دار مثل سنگک) به همراه ماست و خیار یا دوغ و سالاد و سبزیجات استفاده شود.

نگار چاهی‌بخش با اشاره به پرسش زیاد روزه‌داران در خصوص چگونگی تغذیه‌ی بین افطار تا سحر افزود‌: تأکید ویژه در این است که روزه‌داران عزیز از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند؛ چرا که این مواد، دیرهضم هستند و باعث می‌شود که هنگام سحر به دلیل پر بودن معده میل به غذا کم شود.
وی مصرف آب در این فاصله را با توجه به فصل گرما بسیار مهم دانست و تصریح کرد: بهترین نوشیدنی آب است و بعد از آن مایعات دیگر مثل چای کم‌رنگ، دوغ کم‌نمک، آب میوه‌ها (ترجیحاً آبمیوه طبیعی)، آب سبزیجات، سوپ‌ها (به‌خصوص سوپ سبزیجات)، انواع عرقیجات گیاهی خنک مانند کاسنی، بیدمشک، شاتره، گلاب و یا نوشیدنی‌های گیاهی دیگر مثل تخم شربتی و خاکشیر و حتی انواع میوه‌ها وسبزیجات توصیه می‌شود.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی تأمین فیبر را از دیگر خواص میوه و سبزیجات دانست و افزود: فیبر غذایی برای دستگاه گوارش مفید است و از یبوست و سایر عوارض گوارشی جلوگیری می‌کند.
چاهی‌بخش تأکید کرد: یک نکته در مورد چای که اهمیت دارد این است که نباید  بلافاصله بعد از شام، چای مصرف شود چون می‌تواند جذب آهن را کاهش بدهد و بهتر است به جای مصرف مواد قندی مضر در کنار چای، از خرما یا توت خشک یا کشمش و مانند اینها استفاده شود.
 انتهای پیام/ کدخبر- کد

دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کلمات کلیدی:
تغذیه     افطار.تا.سحر     وعده.شام     معاونت.بهداشتی     دانشگاه.علوم.پزشکی.بوشهر     کارشناس.تغذیه    
نگار.چاهی‌بخش     ماه.رمضان     روزه    

تاریخ بروز رسانی:   1 خرداد 1398

تعداد بازدید:   ۷

چاپ خبر |فايل متن خبر | ارسال به دیگران

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >